انتظار تصویر معرفی بهشت باشگاه شبانه

انتظار: تصویر معرفی بهشت باشگاه شبانه دریای کارائیب گوادلوپ نشنال جئوگرافی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی عوض کردن درجه ریسک در بورس

دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی در آستانه کانال ۸۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این شرایط، میانگین نسبت قیمت بر درآمد بازار به کمترین مقدار خود از ابتدای سال

عوض کردن درجه ریسک در بورس

عوض کردن درجه ریسک در بورس

عبارات مهم : ایران

دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی در آستانه کانال ۸۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این شرایط، میانگین نسبت قیمت بر درآمد بازار به کمترین مقدار خود از ابتدای سال ۹۵ رسیده هست؛ ولی بررسی ها نشان می دهد از بین ۳۲۶ شرکت بورسی، ۲۱۳ شرکت نسبت P/ E بالاتر از میانگین بازار دارند. بنابراین کم کردن نسبت مزبور متاثر از تعدیل مثبت سود شرکت های بزرگ بوده هست. اکنون در صورت تقویت جریان ورودی نقدینگی به بورس، رشد عمومی قیمت ها محتمل هست؛ در غیر این صورت اما، اصلاح کوچک ها به نفع بزرگ ترهای سهام دور از انتظار نیست.

با نگاهی به اوضاع ۳۲۶ نماد حاضر در تابلوی معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران از منظر نسبت میانگین قیمت بر درآمد (P/ E) می توان دریافت در حال حاضر این نسبت در ۲۱۳ نماد معاملاتی (معادل ۶۵ درصد) بالای ۶۲/ ۶ (متوسط P/ E بازار در مهر) هست. در این خصوص زیاد کردن سودآوری شرکت های بزرگ سهامی همچون فلزی – معدنی ها با توجه به شرایط مناسب نمادهای زیرمجموعه این گروه ها (رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و زیاد کردن قیمت دلار) موجب شد تا این متغیر نسبت به شهریورماه کم کردن ۳۳/ ۰ واحدی را تجربه کند.

عوض کردن درجه ریسک در بورس

رصد بااهمیت ترین تغییرات قیمت بر درآمد

آمارها نشان می دهد تا آخر مهر ماه، ۱۰۳ شرکت بورسی شاهد زیاد کردن نسبت قیمت بر درآمد بودند. بیشترین میزان زیاد کردن P/ E به یکی از نمادهای کوچک بازار سهام تخصیص داده شده است پیدا کرد. بر این اساس شرکت تولید فیبر کشور عزیزمان ایران با ارزش بازار حدود ۵۸ میلیارد تومانی به علت تعدیل منفی ۷۶ درصدی سود هر سهم، شاهد زیاد کردن قابل توجه نسبت قیمت بر درآمد به میزان ۷۲/ ۱۰۳ واحد بود.

دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی در آستانه کانال ۸۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این شرایط، میانگین نسبت قیمت بر درآمد بازار به کمترین مقدار خود از ابتدای سال

پس از «چفیبر» نیز نماد معاملاتی شرکت سایپا آذین بیشترین رشد P/ E را تجربه کرد. به این ترتیب «خاذین» نیز با توجه به تعدیل منفی ۷۸ درصدی سود هر سهم در آینده نگری درآمد ۶ ماهه، شاهد زیاد کردن بیش از ۴۶ مرتبه ای نسبت قیمت بر درآمد بود. در این میان، نماد معاملاتی شرکت سایپا از جمله شرکت های میانگین بازار بود که با ارزش بازاری بالغ بر ۴ هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان، با توجه به تعدیل منفی ۲۰ درصدی سود هر سهم خود، شاهد زیاد کردن ۶/ ۱ واحدی نسبت P/ E بود. در آن سو ولی شرکت سرمایه گذاری توسعه آذربایجان با توجه به تعدیل مثبت قابل توجه سود هر سهم به میزان ۶۸۰ درصد، شاهد بیشترین میزان کم کردن نسبت قیمت بر درآمد بود.

«وآذر» منشتر شدن اصلاحیه نخستین آینده نگری درآمد هر سهم جهت سال منتهی شهریور ۹۷، سود هر سهم خود را از ۵ به ۳۹ ریال تبدیل کرد. این تعدیل مثبت سنگین موجب شد تا P/ E مهر «وآذر» نیز کم کردن ۴۴/ ۸۷۰ واحدی را تجربه کند. «ددام» نیز در مهرماه با توجه به تعدیل مثبت ۲۰۰ درصدی سود هر سهم خود شاهد کم کردن ۶۷/ ۶۹۱ واحدی نسبت قیمت بر درآمد بود. در میان بزرگان بورسی نیز شاهد تعدیل نسبت قیمت بر درآمد بودیم. بر این اساس «فولاد» با توجه به زیاد کردن سود هر سهم خود از ۳۰۲ ریال به ۵۳۸ ریال (معادل ۷۸ درصد)، با تعدیل ۵/ ۲ واحدی نسبت P/ E همراه شد.

سهام بورسی از منظر P/ E

براساس آخرین قیمت های موجود جهت سهام در آخر مهر ۹۶، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد (P/ E) مربوط به یکی از شرکت های فعال در گروه کانی غیرفلزی هست، به طوری که سهام شرکت سایپا شیشه با برآورد سود ۲ ریالی، نسبت قیمت به درآمد ۷۴۹ واحدی را به خود تخصیص داده شده است داده تا از این منظر، جایگاه اول بیشترین P/ E را در اختیار خود داشته باشد. رتبه دوم نیز به کارخانجات کمک فنر ایندامین تعلق گرفت.

عوض کردن درجه ریسک در بورس

به این ترتیب نسبت P/ E، «خکمک» با سود آینده نگری شده است ۲ ریالی جهت سال مالی منتهی به اسفند ۹۶، رقم ۵/ ۶۵۶ واحد اعلام شد. سهام کارخانجات کاشی و سرامیک حافظ نیز با نسبت ۲/ ۶۳۶ واحدی در جایگاه سوم بیشترین میزان P/ E قرار گرفته هست. در مجموع در حال حاضر تعداد ۱۸ نماد با نسبت قیمت بر درآمد بالای ۱۰۰ واحد در تابلوی بورس مورد معامله قرار می گیرند و ۱۲۴ نماد با نسبت P/ E دو رقمی و بالاتر از ۱۰ واحد در بازار سهام وجود دارند. همچنین طبق آمارهای موجود، ۱۶۰ نماد معاملاتی در بورس تهران، دارای P/ E مثبت و زیر ۱۰ واحد هستند. یکی از پرسشها موجود درخصوص محاسبه نسبت قیمت بر درآمد مربوط به شرکت هایی است که سودآور نبوده و از این رو EPS منفی دارند. بر این اساس محاسبه P/ E درخصوص سهام این شرکت ها محلی از اعراب ندارد. در حال حاضر ۲۴ نماد بورسی به علت آینده نگری زیان در این گروه قرار می گیرند.

نگاهی به اوضاع بعضی صنایع بورسی

دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۳/ ۰ درصدی در آستانه کانال ۸۷ هزار واحدی قرار گرفت. در این شرایط، میانگین نسبت قیمت بر درآمد بازار به کمترین مقدار خود از ابتدای سال

براساس آخرین قیمت های موجود جهت سهام در آخر مهر ۹۶، بیشترین نسبت قیمت بر درآمد مربوط به صنعت محصولات چوبی هست. به این ترتیب این گروه با تک نماد «چفیبر» و نسبت قیمت بر درآمد ۵۶/ ۱۴۱ مرتبه در صدر دیگر صنایع بورسی قرار گرفته هست. رتبه دوم بالاترین P/ E در میان صنایع بورسی نیز به میزان ۱۴/ ۷۸ واحد به گروه محصولات چرمی با تک نماد «وملی» تخصیص داده شده است پیدا کرده هست. توصیه قابل توجه در این گزارش ولی EPS منفی گروه بانکی در وقت تهیه گزارش هست. بر این اساس به واسطه شناسایی زیان بانک صادرات به عنوان بزرگ ترین بانک حاضر در گروه (از لحاظ ارزش بازار) به میزان ۲۴۵ ریال جهت هر سهم در کنار زیان دهی بانک تجارت به میزان ۲۶۸ ریال جهت هر سهم، رقمی منفی را به کسر نسبت قیمت بر درآمد این صنعت تحمیل کرد تا این صنعت تنها گروهی باشد که بازار قادر به محاسبه P/ E جهت آن نیست.

فلزی – معدنی ها: همان طور که پیش از این به دفعات در گزارش های «دنیای اقتصاد» بررسی شد، طی ماه های گذشته با توجه به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و زیاد کردن قیمت دلار شاهد پیشتازی گروه های وابسته به بازارهای کالایی (کامودیتی ها) بودیم، به طوری که از ابتدای تابستان تا آخر مهرماه، گروه های فلزات اساسی و کانه های فلزی به ترتیب با ثبت بازدهی ۴۷ و ۳۳ درصدی در صدر دیگر صنایع بورسی قرار داشتند. تعدیل نسبت P/ E بازار نیز تا حدود زیادی با زیاد کردن سودآوری این صنایع بورسی در ارتباط است.

عوض کردن درجه ریسک در بورس

در این خصوص بررسی گزارش های ۶ماهه نشان می دهد از ۱۷ نماد فلزی که آینده نگری درآمد هر سهم خود را بر اساس عملکرد ۶ ماهه منتشر کرده اند، تنها ۳ شرکت با تعدیل منفی سود هر سهم مواجه شدند. از ۹ نماد فعال در میان معدنی ها نیز هیچ شرکتی با تعدیل منفی در گزارش های ۶ماهه همراه نشد. موضوعی که باعث تعدیل محسوس نسبت قیمت بر درآمد این شرکت ها شد. به این ترتیب P/ E گروه فلزات اساسی از ۵۲/ ۷ مرتبه در شهریورماه به ۸۳/ ۵ مرتبه در مهرماه کم کردن پیدا کرد. معدنی ها نیز شاهد تعدیل این نسبت بودند.

شیمیایی ها: عنوان بزرگ ترین صنعت بورسی در حال حاضر با ارزش بازاری بالغ بر ۷۱ هزار میلیارد تومان در اختیار گروه محصولات شیمیایی هست. در این گروه ۲۹ شرکت قرار گرفته اند. در این میان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بیشترین ارزش بازار به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان را نه تنها در میان شیمیایی ها بلکه در میان ۳۲۶ شرکت مورد بررسی از آن خود کرده هست. «فارس» که در حال حاضر ۳۵ درصد از کل ارزش این گروه را در اختیار گرفته هست، نسبت قیمت بر درآمد خود را نیز ۱۳/ ۶ مرتبه گزارش داده است.

بیشترین میزان P/ E این گروه به شرکت بین المللی محصولات پارس به میزان ۵/ ۵۲۷ واحد تعلق گرفته و کمترین نسبت قیمت بر درآمد نیز به میزان ۱۳/ ۱۶ مرتبه از آن «شپمچا» شده است هست. همچنین از میان ۲۹ شرکت حاضر در گروه محصولات شیمیایی، ۵ شرکت در آخرین گزارش ارسالی زیان شناسایی کرده اند که مشمول بر پلی اکریل ایران، پتروشیمی فارابی، پتروشیمی آبادان، تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی و شیمیایی ارس پامچال می شوند. «شفارا» به عنوان زیان ده ترین نماد این گروه، در آخرین آینده نگری خود بر اساس عملکرد ۶ ماهه با سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی به ازای هر سهم ۲۰۵۴ ریال زیان اعلام کرد.

خودرویی ها: گروه ماشین و ساخت قطعات یکی از گروه های بزرگ و فعال بازار سهام است که اغلب اوقات، در جهت گیری و حرکت بازار نقشی مهم و بسیار تاثیرگذار داشته هست. ارزش این گروه بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان است و افزون بر ۴ درصد از بازار کل را در اختیار دارد. در مجموع از میان ۳۰ شرکت مورد بررسی در گروه «خودرو و ساخت قطعات» ۷ شرکت در آخرین گزارش ارسالی خود روی سامانه کدال زیان شناسایی کرده اند. این شرکت ها مشمول بر کشور عزیزمان ایران ماشین دیزل، صنعتی محورسازان کشور عزیزمان ایران خودرو، رینگ سازی مشهد، سایپا دیزل، لنت ترمز ایران، صنایع ریخته گری کشور عزیزمان ایران و فنرسازی خاور می شوند.

همچنین ۴ شرکت در این گروه، نسبت قیمت به درآمد سه رقمی داشته اند. بالاترین P/ E این گروه را کارخانجات کمک فنر ایندامین به میزان ۵/ ۶۵۶ مرتبه با برآورد سود ۲ ریالی به خود تخصیص داده شده است داده هست. رشد قیمت حدود ۳ درصدی «خکمک» طی معاملات مهرماه، از بااهمیت ترین دلایل زیاد کردن ۱۷ واحدی P/ E این شرکت هست. «خساپا» و «خودرو» نیز که بیشترین سهم از ارزش این گروه را در اختیار داشته و به عنوان لیدرهای گروه ماشین و ساخت قطعات آشنا می شوند، به ترتیب نسبت قیمت به درآمد ۵/ ۹ و ۱۴/ ۲۲ مرتبه را در اختیار دارند.

اخباراقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: ایران | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب خارجی معروف
  • قیمت کیندل
  • فروشگاه کتاب خارجی
  • خرید کتاب الکترونیکی خارجی
  • خرید کتاب خارجی آنلاین
  • خرید کتاب زبان اصلی قانون
  • کتاب های اقتصاد اورجینال
  • کتب کتابخانه وAPI زبان اصلی
  • کتاب های بازیهای کامپیوتری اورجینال
  • دانلود منابع مرجع اخلاق کسب و کار
  • خرید کتاب های کامپایلرها از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی زبان مدلسازی
  • خرید کتاب زبان های برنامه نویسی زبان اصلی
  • خرید کتاب تکس لاتکس زبان اصلی
  • دانلود منابع مرجع نرم افزار آفیس
  • خرید کتاب نرم افزار های ادوبی زبان اصلی
  • منابع اورجینال نرم افزار ماکرومدیا
  • کتب نرم افزار CAD زبان اصلی
  • هاردکپی کتاب های محاسبات علمی
  • دانلود منابع مرجع شبکه